Glögg

.
För att få julkänslan i ett regnigt Uppsala gillar jag att tända ljus, sätta på julmusik och ta en kopp glögg. Då kan den där härliga känslan infinna sig för en liten stund ialla fall. Men efter lite läsning i fitness kanske man ska hitta sig ett annat sätt?;)
image descriptionimage description
.
ÖL - som anses som en kaloririk dryck, innehåller ca 47 kcal/dl
Glögg - Som tillhör julen och (inget vi ska utesluta), innehåller ca 125-200 kcal/dl
Rött vin - innehåller mängder av antioxidanter och, innehåller ca 72 kcal/dl
.
Som tur var dricker vi väl inte lika stora mängder glögg som annan dryck, men fort har man smällt i sig 400 kcal om man tar påfyllning.
Ölen låter kalorisnål, men vem dricker bara 1 dl öl?
Själv tar jag gärna ett extra glas röttvin till jul och menar att det håller mig frisk ;)
.
Lite rolig kuriosa om glöggen som vi snart dricker som nationaldryck (?).
Självklart ska vi unna oss, äta gott och bara må under julen. Det ska då jag iallafall, och ni som inte gör det kommer att gå miste om nått. Men däremot kan man ändå, även fast det är jul, lägga en liten tanke bakom ibland.
.
Julen har inte börjat än, och den pågår heller inte ända "fram till fasta". Vi kan inte stoppa i oss mängder av godis, julbord, efterrätter, (alkohol) m.m. varenda dag - om vi inte är beredda att ta konsekvenserna för det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0