Styrketräninge och crosstraining

Styrketräning och crosstraining blir kvällens pass.
Medan jag sitter här och dricker min kopp kaffe innan passet så kollar jag på resultatet av mitt nya styrketräningssätt. Kurvan lutar uppåt, starkt uppåt.
Den första förändringen beror främst på att musklerna anpassat sig och lärt sig hur dom ska arbeta, men nu tror jag att jag bygger styrka. Jag hoppas på det och kan återkomma med resultaten om detta är det optimala sättet att träna en muskel.
Enligt Actic är det så, och som instruktör i gymmet kan man väl tycka att kravet ska vara att vi har provat på det vi förespråkar. Så jag drar och kör mitt Ben, axlar och triceps pass INNAN jag ställer på crosstrainern och kör lite kondition :)
Obs!
MASKINTRÄNING - Actic förespråkar att träna så man orkar mellan 8-12 repetitioner 1 set. Sen är den övningen färdig. DOCK ska flera övningar för muskelgruppen köras, men endast 1 set av varje övning.
Detta ska enligt forskning optimera tillväxt och styrka av muskler då tre set inte visat sig ha någon större effekt än ett. Heller inte fem istället för tre. Så vad händer om vi gör tre set? Jo, det blir ett större "sår" i muskeln som ska repareras under återhämtningen, vilket kan ta upp till en vecka en del gånger. Detta gör att muskeln får för kort återhämtningsfas och kan därmed istället brytas ned istället för att byggas upp. (Dock gäller annat vid friviktsträning då många andra faktorer spelar in).
Så metoden jag kör på nu innehåller ca 3-4 övningar för de tänkta muskelgrupperna då jag ska orka trötta ut mig maximalt EN gång. Denna gång ska dock hamna mellan 8-12 repetitioner, och skulle jag orka fler så ökar man vikten till nästa gång.
Eftersom att jag ständigt för anteckningar om hur många och vilken vikt är det enkelt att se förbättringarna. Målet ska vara att för varje pass göra en förändring, en mer eller lite mer vikt. Kurvan ska gå uppåt.
Up up, and away!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0