Recept: Kycklinggratäng m fetaost

Har de senaste dagarna varit på "provar-humör" och testat en rad olika lyckade recept. Så när jag såg en vän i nöd med matlagningsbekymmer tänkte jag att jag lika gärna kan dela med mig av det jag provat, om det kan hjälpa någon annan i vardagen. Så gårdagens blev:
 
Kycklinggratäng med fetaost
4 st kycklingfileer
2 msk smör el olja till stekning
150g fetaost
2 dl creme fraiche
½ citron, använd saften
5-8 st potatisar
1 st gullök
2 st vitlöksklyftor
1 nypa salt & peppar
En knippe basilika
2 dl oliver (för den som vill)
 
Gör såhär:
1. Skär fileerna i mindre bitar och stek dem i smör el olja. Salta och peppra.
2. Mosa fetaosten med creme fraichen. smaksätt med citronsaften och lite salt och peppar.
3. skala och skär potatisen i tärningar, ca 1x1cm. Skala och hacka löken och vitlöken. Hacka basilikan. Sätt ugnen på 200 grader.
4. Hetta upp smör el olja i stekpannan och stek potatisen gyllenbrun. Läg i löken och låt fräsa med några minter. Krydda och blanda ner oliverna och basilikan.
5. Lägg potatisblandningen i botten på en eldfast form. Lägg kycklingen ovanpå, toppa med creme fraiche- röran.
6. Grädda i ugnen i ca 20 minuter. Servera med sallad.
 
Väldigt enkelt och väldigt gott.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0