Värktabletter ökar risken för muskelskador

Värktabletter i kombination med träning var något som vi diskuterade under min tid på Idrottsvetenskapliga programmet i Umeå. Redan då var det uttalat om de risker man tar med att bota smärtan med tabletter. Dels för att du inte längre känner då muskeln säger ifrån, då den skadas mer än vad den utvecklas, men även pga en försvagning och nedbrytning i muskler och ligament.
 
Idag läste jag en artikel om detta ämne där nu läkare varnar för den här effekten. Då läkemedel som ipren, voltaren etc är receptfria så har användningen av dessa ökat utan att veta hur det påverkar kroppen. Och det förstår jag också att om man hittar ett sätt att få bort smärta, träningsvärk eller något annat som hindrar den fortsatta träningen är det klart man tar det. Men Receptfritt = oskadligt? nej, tyvärr. 
 
Träning ska inte utföras med diklofenak och ibuprofen i kroppen. Musklerna kan varken öka i tillväxt eller i styrka under dessa förhållanden, utan snarare bryts ner av ämnena och skaderisken ökar. 
 
Jag har börjat försöka tänka mer på Varför jag har ont. Kanske är det kroppen som säger ifrån? Kanske den skriker efter vila? Ömma muskler, inflammerade leder eller andra besvär kanske är signaler från kroppen? Självklart är det olika mellan smärta och smärta. Jag tar också piller nångång då smärtan är för hög, men undviker det i allra högsta grad. Kanske till och med dumdristig ibland. Men precis som Bo säger i artikeln så är det bättre att ta alvedon el panodil för smärtstillandeeffekt. Inflammationshämmande ska man inte självmedicinera sig med hursomhelst. 
 
 
 
 
 
 
Klicka på --> länken här <---och läs artikeln
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0