Recept: FISK ala Gurkmeja m. Rostad Vitkål

Brukar tycka det är svårt att göra något gott med vita fiskar och därför kör jag alltid på lax. Men så nu var det dags att testa något nytt och jag föll pladask för ett recept med GURKMEJA. Hade förstås inte ens någon aning om vad det är, men det är en KRYDDA för er som undrar. Så ni inte står vid Bostongurkan eller majonäsen och letar, som jag :P 
 

FISK ala Gurkmeja
 
 
3-4 port.
 

600 g fryst vit fisk (pangasiusmal fileer använde jag)


50 g Smör


1 dl Ströbröd


2 dl mandelspån/hyvlad mandel


½ tsk gurkmeja

1 vitlöksklyfta


½ dl hackad persilja


2 krm salt
 
Värm ugnen till 200 grader. Tina fiskblocken och dela dem i två el tre.
 Lägg dem intill varandra i en smord ugnssäcker form.
Smält smöret och blanda med ströbröd, mandel, gurkmeja, salt, pressad vitlök & persilja. Täck fisken med blandningen. Grädda i ugnen max. 20 min. Servera med rotmos, pressad potatis, rostade rotfrukter eller bara grönsaker. Själv testade jag rosta Vitkål i ugnen, se recept nedan.
 
 

ROSTAD VITKÅL

 
Ser kanske inte så gott ut... ingen bra fotograf. Men det var gott!
 
Dela kålhuvudet i små bitar, lägg det sedan i en stor skål.

Häll över olivolja och häll i din favorit krydda, rör sedan om.

Lägg det på en ugnsplåt och in i mitten av ugnen i 17min på 225C.

Flytta sedan upp plåten och in i ytterligare 3min, men passa den så det inte bränns.

Klart att servera!
 
 

Kommentar: Snabb och enkel mat som jag absolut kommer göra om! Undrar om man kan byta ut smöret i fiskblandningen till olja istället, för ett lite nyttigare alternativ...? Får prova mig fram. Men 50g på 4 st portioner är heller inte någon katastrof :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0