Träning är inte för alla?!

Har precis sett Vetenskapensvärld, ett avsnitt som igår gick på tv men som jag missade. Där granskade de myter om träning och hälsa, och vilken träning som egentligen gav bäst resultat. Det var en väldigt intressant granskning, men samtidigt rätt skrämmande.
 
De nämner där att alla inte får bättre aerob förmåga (kondition) av konditionsträning, och att detta är genetiskt. Sånn här information skrämmer mig, inte för att jag inte tror på det, utan för att folk har en tendens att missförstå det dom säger. Här gäller det Kritisk analysering
 
Man måste ifrågasätta deras metoder dom har fått fram den här informationen på. Man måste med kritiska ögon granska deras studie. För det felet många gör nu är att dom kommer tro att det här är preciiis vad som stämmer in på dom - Konditionsträningen ger inte några resultat för dom. Men nej nej nej. Självklart gör den det. 
 
Precis som dom också sa i dokumentären var att även om man inte går ner i vikt, får bättre kondition eller andra önskade resultat - så händer det ändå saker inne i kroppen. Som tillexempel minskade blodfetter för att bara nämna en sak. 
 
Jag har så många åsikter och funderingar kring detta (och framförallt studien dom hänvisade till!), men för att inte tråka ut er som inte bryr sig så vänder jag mig till mina studiekamrater inom idrottsvetenskap och ventilerar :P JOHANNA? MALIN? DANIEL? Se den och återkom! 
 
Men den var intressant och mycket av det gav en bra tankeställare :) 
 
Se den gärna, men tänk till;
http://www.svtplay.se/video/326348/1-10-del-2-av-3

Kommentarer
Postat av: Mie

Jag håller med om att man verkligen får granska alla de där studierna ordentligt.
Tyvärr har folk en tendens att vända sånt till sin egen slöa fördel (eller nackdel egentligen) och kanske därför låter bli att börja träna eftersom det "i alla fall inte hjälper andra".
Här på jobbet pratas det också mycket om den undersökningen som visade på att man kan vara stor och hälsosam och även smal och ohälsosam.
Det de inte tänker på, de stora, är att det kostar på att vara hälsosam och att man inte är det med automatik bara för att man är stor! :)

Hur går det med knäna?

Svar: exakt Mie, den undersökningen är ju helt underbar. Smal är inte likamed Hälsosam. Finns alldeles för många där ute som inte ser helhetsbilden av hälsa. Men det är ju så intressant att diskutera sånnt här ;)
Knäna blir bättre, men är långt ifrån bra... Men nu kan jag iallfall gå normalt :) Så nu försöker jag få tag på Idrottsskadecentrum i Uppsala... få se då :) Men TACK för att du frågar!
pusher.blogg.se

2012-10-03 @ 14:27:42
URL: http://miesliv.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0